Overnight Oats

Personligen är jag inte the biggest fan av havregrynsgröt, främst av den anledningen att vem tusan orkar ställa sig och vänta på att den ska koka klart när man har en tid att passa fem, oftast sju, dagar i veckan? Inte jag i alla fall. Så kom jag över det här receptet, overnight oats. (Försökte översätta det idag, "övernattningshavre" sa brorsans fästmö som förslag, hehe) Detta fenomen, som kanske inte låter så hemskt gott, har dock fått mig att längta tills frukosten tre dagar i rad. Har höftat fram ett recept efter amerikanska mått, väl värt att pröva! (Grejen med att det serveras i glasburk är inte ur estetisk synpunkt, utan att det ska vara behändigt att ha med sig/stå täckt över natten.) 
 
Vad du behöver (1 port):
Ca 1 dl havregryn/fiberhavregryn
3/4 dl mjölk
3/4 dl turkisk yoghurt (jag använder soyghurt for obvious reasons of laktos-mage) 
1 tsk chiafrön (finns i vanlig ica-butik bland linfrön och solroskärnor etc)
Frukt, bär och dylikt till topping
 
Vad du gör:
Lägg i havregryn, mejeriprodukter och chiafrön i burken och skaka sedan om så att allting blandas ordentligt. Därefter tillsätter du t ex skivad banan eller skivad mango, hallon, jordgubbar, blåbär, vad man nu kan tänkas vilja ha. Jag har hitintills testat jordnötssmör + bananskivor, bananskivor + hallon samt alla tre tillsammans, som på bilden ovan. Heaaaven. Man kan ju lägga i allting i burken kvällen innan, även om bananerna blir lite oxiderade så sparar det ännu lite tid. 
receptbok | overnight oatmeal, overnight oats, raw food | |
Upp